Karman tarkoitus astrologiassa
Puolet maailmasta uskovat tällä hetkellä jälleensyntymään. Suurimmassa osassa kulttuureista on ollut uskomus, että sielu jatkaa elämää kuoleman jälkeen tai syntyy uudelleen erilaisessa muodossa.
Karma-sana tulee sanskriitista ja tarkoittaa jotain mitä me teemme tai työstämme. Se viittaa meneillään olevaan prosessiin, jossa jotain laitetaan liikkeelle. Karma voi siis olla olemassa monella eri tasolla samanaikaisesti. Se voi olla suoraa ja selkeää tai hienovaraista, nopeaa tai hidasta. Karmassa on kyse ajatuksista tai toiminnasta, jotka ovat kylväneet siemeniä eri tapahtumille eri ajankohtina.
Karma ajattelu on luonnollinen osa astrologia. Kun astrologia tuli Eurooppaan 1000-luvulla muslimien kanssa, sitä käytettiin paljon kuninkaallisissa piireissä. Espanjan Kuningas Alfonson kääntämä astrologinen teos ”El libro complico en los iuidizios de las estrellas ” täydellinen kirja tähtien mysteereistä” kuului ensimmäisten astrologisten teoksen parissa Euroopassa. Kuitenkin vasta mustan ruton aikana 1300-luvulla astrologiasta tuli enemmän ”tunnettu” koska siihen aikaan on kirjoitettu tähtien liikkeistä ja niiden vaikutukset mustaan surmaan.
Intialainen Paramahansa Yogananda (1893-1952) on määritellyt karma seuraavasti:
”On olemassa laki, joka jossain muodossa määrittelee rotumme, fyysiset struktuurimme ja osan meidän tunteellisista tai henkisistä ominaisuuksista. Vaikka emme pysty pakenemaan näitä perusasioita, voimme työstää niiden yhdenmukaisuutta”.
Astrologian kehitys
Karma- Astrologia oli siis osa astrologia ihan alusta asti. Teosofisten liikkeiden kautta astrologia sai 1900-luvun alussa uudestaan jalansijaa Euroopan maissa. Useat henkiset koulukunnat olivat jo tavallaan olemassa yhteiskunnassa ja edustivat yhtenäisiä teemoja astrologian kanssa, ts. tunnustivat ihmisen henkisen kehityksen olemassaolon. 1900 spiritismi aalto vyöryi Euroopan läpi ja ”spiritismi” oli taas muotia ja osittain hyväksytty. Ruotsin ensimmäinen astrologinen seura perustettiin jo vuonna 1910.
Aikajanassa, miten astrologia on kehittynyt 1900 luvulla:
1900 (ca.) Alan Leo: Astrologia kaikille; vie astrologian kaduille/kansalle
1919-49 Alice Bailey Esoteeriset kirjat
1921 Choisnard: Tilastollinen tutkimus, kokoelma syntymäaikoja.
1920 – 1930-luku Toinen suuri astrologiabuumi Keski-Euroopassa. (Brandler-Pracht
Klöcker, Kühr, Sindbad-Weiss, Wassilko ja muut astrologisia järjestöjä, useita erikoislehtiä (C.G.Jung harjoittaa astrologia)
1928 Witte: Keskipisteet, hypoteettiset planeetat, Hampurin koulu.
n. 1930 Ring, Fankhauser ja muut: symbolinen/filosofinen astrologia, Dane Rudhyar
1938 AFA (American Federation of Astrologers)
1954 CEO Carter Encyclopedia of Psychological Astrology
1958 AA Iso Britannia (Astrological Association)
1964 Huber Astrologinen Psykologia
1964 Suomen Astrologinen Seura
1967 Gauguelin Tilastot
1968 API ensimmäinen eurooppalainen astrologiakoulu, jossa kiinteä
opetussuunnitelma, toiminut jo vuosia, mahdollisuus suorittaa
ammatillinen koulutus ja saada tutkintotodistus.
1983 Astrological Psychology Association
2000 Suomen Ammattiastrologit
Sveitsiläinen Bruno Huber (1930-1999) kehitti eurooppalaisen psykologisen astrologian haaran. Huber loi menetelmän, missä useita karttoja käytetään peileinä syntymäkartan heijastamiseen. Tavoitteena on saada syvempi ymmärrys persoonasta ja päästä sitä kautta käsiksi ongelman aiheuttajiin sekä niihin liittyviin tiedostamattomiin käyttäytymismalleihin. Huber tuli myös siihen tulokseen, että pelkästään yksi kartta, ei riitä kattamaan henkilön kokonaisuus. Siksi hän työskenteli jatkuvasti kolmen eri kartan parissa. Huber toimi alussa tiiviissä yhteistyössä esoteerisen astrologian perustajan Alice Baileyn kanssa. Tästä syntyi myöhemmin teos ”Astrology and the Seven Rays”.
Huber koulu toimi Schweitsissä1990 luvun asti, ja tällä hetkellä Espanjassa toimiva Huber koulu on sen tradition jatkanut 1991 lähtien. Huberin koulusta lähti aikoinaan Liz Greene ja Howard Sasportas perustamaan oman psykologisen astrologia koulunsa Englannissa.
Karma ja Psykologia
Karma-astrologiassa menemme syvemmin astrologiseen karttaan ja käytämme sen lisäksi eri karttoja apuvälineenä. Nämä menetelmät voivat yhtä hyvin käyttää (ja käytetään) psykologisessa astrologiassa. Huberin karma kartta tai Claude Weissin syklikartat ovat esimerkkejä tästä.
Psykologisessa astrologiassa nähdään syntymäkartta enintään kuvana ihmisen psyykestä syntymähetkellä, ja transiitit psyyken kehitysmahdollisuuksina. Kartta kuvaa ihmisen sisäisiä psyykkisiä konflikteja, komplekseja tai ulkoistettuja ongelmia. Transiitit kuvaavat mahdollisuuksia työstää psykologisia osia ja synkronisoida ne sisäisen ja ulkoisen maailman välillä.
Modernin psykologian perustajan Carl Jung oli selvästi kiinnostunut intialaisesta filosofiasta, kirjoitti Tibetin Kuolemankirjan ja Alitajunnan Psykologia, jossa oli selkeitä viitteitä karma ajatteluun. Hän kytki karma-ajettuun myös mahdollisesti edellisten sukupolvien tuomat alitajuiset vaikutukset tähän elämään.
Kyse on siis pitkälti perspektiivistä, millä lähdemme tulkitsemaan astrologinen kartta eri menetelmillä. Nämä ovat pelkästään työkaluja, jotka auttavat pääsemään päämäärään, siis avustamaan asiakasta matkalla itseensä. Sillä tavalla toivon, että karma-astrologia toimii vielä tänään muiden astrologisten menetelmien rinnalla.
Kuten Huberin koulun rehtori Rosa Sole Gubianes ilmaisi asian:
”Meillä kaikilla on omat, erilaiset työskentelytapamme astrologian kanssa, mutta yhteisenä tekijänä on eettinen näkökulma”